ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ και ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΚΗΠΟΥ

Στα πλαίσια του μαθήματος επιλογής Α’ Λυκείου «Γεωλογία και διαχείριση Φυσικών Πόρων», αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη φροντίδα κήπου.

Το τμήμα Φυσικών Πόρων της περασμένης χρονιάς είχε ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία. O περσινός υποδιευθυντής, Δημήτρης Μερτζανίδης, πήρε την πρωτοβουλία να επικοινωνήσει με φίλο του στο Υπουργείο Γεωργίας, οπότε μας παρείχαν 75 δενδρύλλια (λιγούστρα, δάφνες και κυπαρίσσια τύπου «Arizona”) που φυτέψαμε πέρυσι στη διάρκεια της χρονιάς στον περίβολο του σχολείου.

Έτσι, φέτος, φροντίζαμε τα φυτά που επέζησαν και φυτέψαμε και καινούρια: κρεμμυδάκια, ντοματιές και 2-3 μελιτζανιές, τουλίπες, μια μουσμουλιά και μια «υπομονή» (παχύφυλλο).

Δεν ήταν εύκολο να δουλεύουμε κάθε εβδομάδα λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Ήταν όμως ευτυχές το γεγονός ότι συνεργαστήκαμε με την αντίστοιχη ομάδα του 1ου Γυμνασίου, όσον αφορούσε το πότισμα (δηλαδή ποτίζαμε αμφότεροι όλα τα φυτά Γυμνασίου και Λυκείου).

Το Γυμνάσιο φύτεψε μαρούλια, ντομάτες, μελιτζάνες, κρεμμύδια, ρόκα, κολοκύθια, καλλωπιστικά λουλούδια και μια ροδιά. Υπήρχαν δε, από πέρυσι, διάφορα αρωματικά και βότανα: φασκόμηλο, ρίγανη, κάρυ, λεβάντα και δυόσμος.

  • IMG_20160408_102512.jpg
  • IMG_20160408_102632.jpg
  • IMG_20160408_102645.jpg
  • IMG_20160408_102704.jpg
  • IMG_20160408_102832.jpg
  • IMG_20160408_103141.jpg
  • IMG_20160408_103254.jpg
  • IMG_20160408_103409.jpg
  • IMG_20160408_104123.jpg

Οι 23 μαθητές του προγράμματος του Λυκείου χωρίζονταν σε ομάδες εργασίας – οι οποίες διαφοροποιούνταν κάθε φορά, ώστε όλοι σχεδόν να ασχοληθούν με όλες τις δουλειές. Στις δύο ώρες που είχαμε στη διάθεσή μας κάθε εβδομάδα κάναμε διάφορες εργασίες:

à   Μια ομάδα πότιζε.

à   Μια άλλη ξεχορτάριαζε με τα χέρια ή με αξίνα.

à   Μια τρίτη μάζευε σκουπίδια (τα οποία ρίχνονταν από τις τάξεις των ορόφων) φορώντας πάντα γάντια μιας χρήσης. Ανάμεσα στα σκουπίδια αυτά, πολλές φορές βρίσκονταν και πλαστικά καπάκια που συλλέγονταν με σκοπό την κατασκευή αναπηρικού αμαξιδίου.

à   Άλλοι έσκαβαν λάκκους γύρω από τα περσινά φυτεμένα φυτά/δεντράκια, κατάλληλους για το επιτυχές πότισμά τους και τη λίπανσή τους.

à   Τοποθετούσαμε στηρίγματα για φυτά που είχαν ανάγκη. Συγκεκριμένα, για τις ντοματιές φτιάξαμε ολόκληρη κατασκευή για τη στήριξή τους. Ένας μαθητής που διαθέτει εμπειρία σε τέτοιες εργασίες έφερε καλάμια τα οποία κόψαμε σε μεγέθη τέτοια ώστε να στηριχθούν τα φυτά ακόμη και αργότερα καθώς θα μεγαλώνουν. Τα μπήξαμε στο χώμα και τα στερεώσαμε οριζόντια με μεγαλύτερα καλάμια με τα οποία δέθηκαν. Η κατασκευή στερεώθηκε με καλάμια-αντηρίδες και από τις δύο μεριές κάθε σειράς φυτών.

à   Για λίπανση, χρησιμοποιήσαμε αρχικά χημικό λίπασμα, αλλά μετά, μας προμήθευσε ο Δήμος Αγ. Αναργύρων – Καματερού με κοπριά χωνευμένη που ήταν πολύ πιο αποτελεσματική.

à   Ορισμένοι κλάδευαν τα φυτά – όπως μια ήδη υπάρχουσα στο χώρο ακακία Κωνσταντινουπόλεως - και αφαιρούσαν τα ξερά κλαδιά και φύλλα, με σκοπό την αποφόρτιση και τόνωσή τους.

à   Φτιάξαμε μικρό τοιχίο προστατευτικό για τα λουλούδια χρησιμοποιώντας τουβλάκια που είχαν μείνει στο σχολείο από παλιές εργασίες.

à   Επειδή είχε παρατηρηθεί να περνούν αδέσποτα σκυλιά από το κάτω μέρος του σιδερένιου φράχτη του κήπου, δέσαμε χοντρό πλαστικό πλέγμα (υπόλοιπο, κι αυτό, παλιών εργασιών) στο κάτω μέρος του φράχτη και το στερεώσαμε με πέτρες και τούβλα στο χώμα.

à   Μαζέψαμε άγρια χόρτα (ζοχούς, χεροβότανα και ιταλικά ραδίκια) τα οποία μοιράσαμε σε όσους ήθελαν, προς βρώση.

à   Τα ξύλα, αγριόχορτα, κλαδιά και ξερά φύλλα τοποθετούνταν σε μια κατασκευή κυβικού σχήματος, με σκληρό σύρμα μπηγμένο στο χώμα με σκοπό να γίνει κομπόστ.

à   Φροντίζαμε να μαζεύουμε σε ρολό, ώστε να μην τσακίσει, το λάστιχο ποτίσματος.

Όλη αυτή η δραστηριότητα τόνωσε την αυτοπεποίθηση των μαθητών, τους βοήθησε να εξοικειωθούν με τη φύση και τους έδωσε μεγάλη χαρά.

Κάθε φορά που πλησίαζε η πιθανή «ώρα του κήπου» [1], οι μαθητές διεκδικούσαν το να εργαστούν στον κήπο, όχι τόσο για να «χάσουν μάθημα» όπως λέμε, αλλά γιατί αγάπησαν την ενασχόληση αυτή. Και ήταν εμφανές γιατί προσφέρονταν για να αναλάβουν διάφορες εργασίες. Πρέπει να τονίσω ότι είχαμε πολύ λίγα εργαλεία και ελάχιστους πόρους, πράγμα που συχνά μας περιόριζε απίστευτα.

Η υπεύθυνη καθηγήτρια

Καπελιώτη Παναγιώτα

Π.Ε. 12-10

 


[1] Λέω «πιθανή» γιατί συχνά συγκέντρωνα τους μαθητές στο εργαστήριο φυσικής για προβολή ντοκυμανταίρ (για την ενδημική χλωρίδα και πανίδα, τις χρήσεις του νερού, τα ηφαίστεια στην Ελλάδα κλπ) και παρουσίαση θεμάτων που αφορούσαν το μάθημα (Ανακύκλωση, βιοποικιλότητα, ανανεώσιμοι φυσικοί πόροι καθώς και δυνητικά ή μη ανανεώσιμοι, στρατοσφαιρικό και ατμοσφαρικό όζον, εδαφολογικές ιδιότητες, pH και τοξικότητα στα φυτά, βιοκαλλιεργητικές τεχνικές κλπ).